Thursday, February 23, 2006

Hedef kitleye özel

Uygulama arayüzlerinde hedef kitle en öenmli etkendir. Eğer uygualama arayüzlerinde kullanıcıların profilini oluşturamiyor iseniz başarıyı yakalama şansınız giderek azalır. Örnek verir isek uygulamalar internet kullananımının yoğun olduğu bir kurum ise gerekli tasarımları internet ortamına uygun olmasına dikkat etmeniz gerekmektedir. Fakat uygulama arayüzü bir finans kurumuna üretilecek ise hızlı ve normal şartlarda karmakarışık olan yoğun bilgi yükü olduğu tasarımlar uygun olacaktır. 2005 Cebit Fuarında oldukça büyük bir yazılım firmamızın server tarafı ve pda üzerinden çalışan arayüzlü restoran programını incelemiştim. Yenekleri listeleme kutularından(list box) seciyordunuz. hicbir garsonun bunun ile uğraşacağını sanmadığımı söylediğimde çok datalı(yemekli) menulerde firmalarda en iyi çözümün bu olacağı yönünde ısrar ettiler. Ben aynı düşüncede olmadığımı ve 1-2 yada 3 tıklamayla bile olsa iconlar ile yemeklerin kategorize edilmesi gerektiğini söylediğimde itici bulunmuştum. Sonuçta benzer ürünleri çeşitli restoranlarda görüyorum ama o ürüne henüz raslamadım.

Çeşitli göz taraması testlerinin verdiği örnekler incelendiğinde görsel hafızanın kullanıcıların üzerinde sanılanın aksine daha etkili olduğu ve navigasyonu yönlendirdiği ortadadır. (Mark C. Russel'ın lHotspots and Hyperlinks: Using Eye-tracking to Supplement Usability Testing) Çeşitli görevleri yerine getirmeye çalışan kullanıcıların İlgilendiklari alanlar (Area of Interest) verilen göreve göre şekillendiği ve göze batmanın yanında alışkanlıklarında önemli olduğunu göstermiştir. Test oldukça güzel okumanızı şddetle öneririm.

Benim ilgimi çeken ise çocukların verdiği sonuçlar. Zira okumayı daha bilmeyen yiğenimin google dan flash oyunları aratıp bulup oynaması üstelik bunların detaylı bilgilerini çözmesi oldukça takdire şayendi. Onun arkdaşlarının da benzer şekilde davrandığını farkedince anladım ki çoçukların öğrenme yaşında belirlediği hedefler belirli zorlukları aşmalarına çok kolay. Muhtemelen bir kere bir arkadaşında gördüğü işlemi tekrarlayarak başarıya ulaşması onun yeni denemeler yapmasına da olanak sağlamıştı. (Google'ın başarısı ise başka bir konu). Yeni oyunlar aramış toplam 5 harften oluşan (Games, yada oyun ) onun kolayca yazabilmesini sağlamış ve yeni yeni oyunlar bulduğunda denemekten de geri kalmamıştı. Burda sitenin linguistik yapısının hiç bir önemi yok zira oyunlara giden yerler belirli ve google arama yapınca bunlara ulaşabiliyor.

Çocuklar ile iletişime geçebiliyor iseniz muhtemelen başka dil konuşan insanlar ile görsel objeler kullanark iletişime geçebilirsiniz. Buda gösteriyor ki eğer doğru hedef kitlesi belirler iseniz istediğiniz başarıyı yakalmak için doğru tasarım kararları uygulamalısınız.

No comments: