Monday, May 28, 2007

Uyusturucu kokan reklamlar

Reklamlarda urunleri satmak icin senoryaya algi eslestirmesi yapmak icin guzel, mutlu, basarmis, cilginca sevincli ve relamdaki urunu aldiginda hayatinin amacini gerceklestirmis insanlar alisila gelmisti de uyusturucu efektli(sanlandirma yogun) produksiyonlar bu sene piyasaya cikti. Yedigun ile baslayan panda ve coca cola ile devam eden reklam filmlerinde insanlar hayal ve gercek olamayacak imgelemeler(sanlandirmalar) ile karsi karsiya. (Casper reklami biraz masum kaliyor zira cocuk hayali biraz daha farkli kullanilmis)


Coca Cola aldiginizda etrafinizdaki sekiller degisiyor. Fractal sekilde toprak tarla birden yesil oluyor. Benzer imgelemeler sanirim LSD tarzi urunlerde de sanlandirmalar bu cesit oluyor.

Yedigun de ise cocuk birden kendini cizgi film de saniyor ve motoru ile fizik kurallarini hice sayarak duvarlara tirmaniyor. Duvardan gecip kizi avlamaya claisiyor. Sanirim bu da Eroin tarzi uyusturucularda da sanlandirmalar bu cesit oluyor.

Panda stick yiyen kadin vitrindeki elbiseyi, ayakkabiyi vb kendi uzerinde hayal ediyor ve gercek saniyor. Sanirim bu tarz imgelemeler de cesitli haplardan elde edilen sanlandirmalar.

Sprite ise tam esrar triplerinde. Bunlarin bi onemi yok takilmayin modunda.


Peki kurumlar dusunmuyor mu bu uyusturucu ve sanlandirici imgelemleri kullanmanın Turk gencleri uzerinde etkisi negatif olabilir diye? Peki etik mi hayal ve sanlandirici imgeler satmak? Peki panda yada coca cola alan musteri vaad edileni alamaz ama vaad edileni gerceklestirmek icin icin uyusturucu kullanirsa suclu kim? Satis kaygisi bu kadar acimasiz mi? Adalet gercekten sadece beyazlara isleyen bisi mi?

Sonuc olarak reklamlarda hayal satilabilir. Turizimciler de hayal satiyorlar fakat bunun bir siniri olmalı. Hayale insanin ayagini yerden yardimcilar ile keser imaji verir iseniz isin icinden cikamazsiniz.

Firmalarin ne yaptigini anlamiyorum. Onları yönlendiren reklamcilari ise aldiklari sorumluluk için hic anlamiyorum.

1 comment:

Mert Ulas said...

Ilginc bir gozlem, kimbilir bu durumun belki de bu reklamlari hazirlayanlarin "hayalgucu kaynaklari" ile baglantisi da vardir. Biz ne goruyosak onu yaptik hesabi :)