Sunday, October 15, 2006

web sitesi tasarimi ile e-vitrin sitesi tasarimi farklari neler olaki?

Web sitesi ile satis ve e-is agirlikli web sitesi tasarimlari farkli uzmanliklar gerektiren konulardir. Iki sitede tamamen farkli cozumler ve farkli dinamikler goz onune alinarak tasarlanmalidir. Uretim surecinde iki farkli tasarim disiplini goz onunde bulundurulmalidir zira tamamen farkli oncelikleri ve tamamen farkli amaclari vardir.

E-is tasarimlari hedef kitlesi belirlenmis, analizleri yapilmis, reklam ve icerik duzeni planlanmis, islevselligi maksimize edilmis, kullansililigi testlerden sonra belilenmis ve en onemlisi amaci saptanmis yapida tasarlanmalidir.

Web siteleri ise hala cok anlam veremedigim sekilde fazlaca oynak, gorsel bombardiman esliginde, sirketin kisa tanimini yapan ve daha cok tek tarafli sekilde planlanip tasarlaniyor.

Ikisinin harmanlandigi guzel orneklerde olsa hala bu isin cok basindayiz. Butun dunya gibi bizde web isini deneyerek ogreniyoruz. ( amerikalilar bu is zamani ogrenme gibi bisi diyordu.) HCI kendi basina bir konu iken degisimin hizindan olsa gerek pek farkedemedigimiz sifirdan baslamalar ile cok zaman kaybediyoruz. Altin orumcek ve kristal elma web odullerine sahip sitelere baktiginiz zaman ne demek istedigimi daha iyi anlarsiniz.

Butun bunlari yazmamin sebebi ise gecenlerde bir toplantiya gittigim bir otomobil sitesi ve hedefleri. Inovatif dusuncelere sahipler fakat bir turlu rakiplerinin basarisini web uzerinde yakalamiyorlar. Zararda degiller fakat karliliklarini operasyonel guclerinden ve buyuk bir grubun desteklerinden kaynaklaniyor. Verim o kadar dusuk ki (tabi ki neler yapilabilecegini hayal ettigim bana gore) insan ah cekmeden duramiyor.

3-5 sene once ortaya attigimiz fikirlerin arkasinda durmaya cesaret edememis yoneticiler ve kendilerini IT liderleri sayan firmalara web standartlarini belirlemeye o kadar uzaklar ki oncelikle web vizyonu olsuturmalari gerekiyor.

Tasarim ile baslayip sikayete uzanmamin sebebi ise web isinin bir harman oldugunu gormemiz gerektigi. Webde basariyi yada hedefi yakalamak icin artik sadece ajanslarin, yazilim firmalarinin/uzmanlarinin, pazarlama departmanlarinin ve sosyal muhendislerin degil hepsinin kordine calismasi gerekiyor.

Anlayin bunu artik sevgili e-isciler.

No comments: